75 % NIET IN ORDE MET CAR-PASS

Drie op vier gecontroleerde auto-ondernemingen zijn niet in orde met hun verplichtingen voor Carr-Pass. Ze geven de kilometerstand niet, te laat of foutief door. Gerichte controles leveren resultaat op: niet elke garagist of carrossier geeft kilometerstanden wagens correct door.

Al sinds 2006 moet Car-Pass de koper van een tweedehandsauto de garantie geven dat er niet gesjoemeld werd met de kilometerstand. Elke garagist, bandencentrale of koetswerkhersteller is wettelijk verplicht om bij elk onderhoud of herstelling het aantal kilometers door te geven aan Car-Pass. Dat levert een handig en transparant overzicht op op het moment van verkoop.

Hoewel het systeem al meer dan tien jaar bestaat, zijn er nog altijd ondernemingen die weigeren in de pas te lopen. Uit een onderzoek van de Economische Inspectie in de eerste vier maanden van dit jaar, blijkt dat 75 procent van de gecontroleerde bedrijven niet in orde is. Vorig jaar was dat nog 65 procent. Bij inbreuken volgt meestal een officiële waarschuwing. Als daar niet wordt op ingegaan, krijgt het bedrijf een proces-verbaal aan de broek. Dat gebeurde in een op de drie gevallen.

Het loopt vaak mis omdat de bedrijven de kilometerstanden te laat of gewoon helemaal niet doorsturen. In een op de vijf gevallen werd ook vastgesteld dat er verkeerde gegevens werden doorgegeven. Veelal zijn het kleine ondernemingen die in de fout gaan, stelt het onderzoek. Fraude bij grote franchisegarages komt zelden voor.

voor meer zie artikel van DE MORGEN hiernaast

Datum
1 augustus, 2017
Bron
DE MORGEN
Artikel Roel Wauters

KLIK HIER voor artikel

Gerichte controles leveren resultaat op: niet elke garagist of carrossier geeft kilometerstanden wagens correct door.

" data-share-imageurl="http://www.krispeeters.be/sites/default/files/carpass_NS.jpg">